כתבה וצילמה זהר טוריאל

"במקום שבו אין פתרון תרופתי למחלה, הטכנולוגיה תביא מזור לסובלים" – זה המסר העיקרי שעלה בכנס "רפואה ומשפחה, חדשנות ודמנציה" שנערך לרגל יום האלצהיימר הבינלאומי החל בתאריך 21.9 אותו יזם וארגן מיזם MemoApp ב'בית הכוורת' בלוד. בכנס המרתק נכחו 120 משתתפים אשר שמעו את אנשי המקצוע הבולטים ביתר בתחום שדיברו על מאפייני המחלה, דרכי התמודדות והפיתוחים הטכנולוגיים העדכניים לשיפור איכות החיים של חולי דמנציה. דגש מיוחד ניתן למערכת MemoApp הנותנת מענה טכנולוגי מתקדם לצרכים הייחודים של חולי דמנציה. את הכנס הנחה רועי קורן, מומחה בשיווק לאוכלוסייה המבוגרת, פעיל ומנהל בארגון Aiging IL, מנכ"ל ובעלים של חברת המחקר והייעוץ Seniormarket (בתמונה מימין) שהזמין בפתיחת הכנס את הגב' פולה ברקן מצוות 'הכוורת' (בתמונה בצד שמאל) לספר למשתתפים על המקום והפעילות הנעשית בו במסגרת קרנות הביטוח הלאומי וארגון הג'וינט. הכנס הורכב מתשע הרצאות מרתקות שניתנו על ידי רופאים, מדענים, חוקרים ועובדים סוציאליים בסגנון TED אשר שניים מהם סיפרו על השימוש בתחום המחקר והטיפול במערכת MemoApp שהיא פתרון טכנולוגי מתקדם פרי פיתוחם של היזמים החברתיים אסנת ורוני אפשטין, המסייעת לחולי דמנציה ובני משפחותיהם לחזור לשגרת חיים פעילה ומחבקת וכבר מופעלת בהצלחה רבה בבתי אבות, בתי דיור מוגן ובבתים פרטיים.

פרופ' מיכאל דוידזון, יו"ר המרכז הרפואי לחקר אלצהיימר ופרופ' מן המניין באוניברסיטת תל אביב


פרופ' דוידזון דיבר על היעילות המוגבלת של התרופות הקיימות כיום למחלת האלצהיימר ועל הקשיים ביישום טכנולוגיות חדשות. "יש היום נטייה לתת תרופות אנטי דיכאוניות ואנטי פסיכוטיות אבל הן לא תמיד עומדות בסטנדרטים רגולטורים של התוויה, ויש לבחון אם היעילות שלהן גוברת על תופעות הלוואי. יש הרבה חידושים וניסויים בתחום התרופות, חברה ישראלית שעושה ניסוי עם תרופה שמגבירה את יכולת המערכת האימונית ל"נקות" את המח ויש ניסויים בקנאביס. יש גם בחינה של טכנולוגיות חדשות רק שהקושי איתן הוא שהיישום שלהן איטי ומסורבל".

ד"ר רפאל ברקן סגן נשיא ב HIT המכון הטכנולוגי בחולון

"במכון יש פקולטה חדשה בתחום הבריאות הדיגיטלית שבה נעשה מחקר יישומי רב מערכתי בירידה קוגניטיבית תלוית גיל. המטרה היא להתאים את הטכנולוגיה למוצר שיוטמע בסביבה הביתי של החולה. במחקר משולב הסמארט הום עם מערכת MemoApp במעבדה ייחודית הנקראת הום קייר - בית חכם בתוך הקמפוס המאובזר עם תשתית טכנולוגית של מצלמות ושבעזרתו אנחנו מייצרים הערכה גריאטרית רלוונטית לפעילות היומיומית. קהל היעד הוא אנשים שמשתחררים מגריאטריה שיקומית, עצמאים מיסודם והמטרה היא להביאם לסביבה שהיא הכי קרובה לבית החולים".

ד"ר לאה אהרוני, מומחית בגריאטריה ורפואת משפחה

ד"ר אהרוני הרצתה על חשיבות האיתור המוקדם ותפקיד רופא המשפחה. "בגלל שהתחלת המחלה "חופפת" לזקנה הנורמטיבית, כ 50% מהחולים לא מאובחנים בזמן אלא בשלבים מאוחרים. רבים מגיעים לאבחון אחרי קטסטרופה כלכלית או פיזית. זאת למרות שהיום יש את הטכנולוגיה המתאימה לאבחן שינויים במח שמתחילים 15-20 שנה לפני האבחון הקליני. שינויים שנמדדים לפי רמת חלבונים ובעזרת הדמיות. כשיש זיהוי מוקדם של ירידה קוגניטיבית ניתן לטפל, ליזום שינויים בהרגלי החיים, להשתתף המחקרים קליניים, ובנוסף התרופות הקיימות מתאימות לאנשים בתחילת המחלה עם קצת נזק במח. עבורנו, מניעה היא הטיפול החדש ובו נשתמש עד שיגיעו התרופות".

עו"ס הילה שילה וד"ר איליה קגן מנהל מדעי במרכז הרפואי ישראלי לאלצהיימר

"עשרת הדיברות" בקשר עם החולה הדמנטי הינו תוצר פרויקט של סטודנטים מאוניברסיטת אריאל עם המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר. מטרת המיזם הייתה לתקף את ההמלצות שיש בספרות, להתאימן למציאות הישראלית ולגבש דף המלצות המופץ לבני המשפחה והמטפלים. "עשרת הדיברות" כוללות המלצות כמו מגע, המענות מוויכוחים, גישה מכבדת וגם דרכי פעולה שמוטמעים במערכת הממו אפ – השמעת מוזיקה אהובה, שימוש בפריטים מוכרים (תמונות וסרטים) כדי להעלות זיכרונות מהעבר ועוד.

היזם רוני אפשטין ממייסדי ממואפ


"שיטת הטיפול של MemoApp, בשילוב מסך חכם, מעניק טיפול וסיוע מיטבי לחולי הדמנציה", הסביר רוני אפשטיין בהרצאתו על הסטנדרט הטכנולוגי החדש בעולם הדמנציה. "זה לא עוד כלי עזר אלא מערכת שצריכה להשתלב באופן קבוע וסטנדרטי בטיפול בהם. כל עוד אין תרופה, יש לנצל את הטכנולוגיה הקיימת כדי לעזור ולהקל". שני היזמים מגיעים מעולם של תכנון, אפיון ועיצוב מערכות מידע, וכמו כל הממציאים עברו "טריגר" של ניסיון אישי של טיפול בהורה עם דמנציה והבנה של המציאות המורכבת שבה הוא ובני המשפחה חיים. בעקבות ניסיון זה הגו את רעיון המערכת ופיתחו אותו. "לקחנו את המכשיר הכי נפוץ ואינטואיטיבי, הטלוויזיה, והפכנו אותה למרכז חכם של פעילות. המערכת מסייעת בתיווך המציאות, הופכת את החולה לאקטיבי ועצמאי ומחזירה לו את הביטחון. בנוסף, היא מפשטת את הטיפול בה כך שבני המשפחה יכולים להפוך למטפלים במקום אנשים זרים. הם יכולים ליצור לחולה לא רק סדר יום אלא גם פעילויות מגוונות ומותאמות".

דפנה גולן שמש – מנהלת מקצועית, עו"ס, תרפיסטית, מנחת קבוצות ומטפלת בעזרת בעלי חיים


עו"ס דפנה גולן שמש דיברה על הטמעת מערכת  MemoApp ב"בית השמש" ועל חדשנות טכנולוגית בטיפול הדמנציה. "בית השמש מדמה בית שחיים בו ואנחנו מנסים להתחבר לעולם הרגשי הפנימי של האדם עם הדמנציה, ליצור סביבה ביתי שנותנת לו ביטחון. הטמעת מערכת MemoApp ב'בית השמש' היא חלק מתכנית טיפול אישית שמטרתה להזכיר לכל אדם מיהו ומהו, לעזור לו להתמצא בסיטואציה ובסדר היום ולשמר את מי שהיה. בעזרת הממו אפ נעשית עבודה על תפיסת זמן, חוויה חושית, גירוי מוחי והעצמה. כל זה נעשה בעזרת תכנים רלוונטיים: מי שמתקשה להבחין בין יום ולילה, מראים לו את השעות במסך, מי שמתקשה לישון מרדימים עם מוזיקה שהוא אוהב. מי שמרוחק מהילדים עושים לו שיחות זום וכו. את כל הפרויקט ניטרנו במדידות והערכות איכותיות ומצאנו הישגים משמעותיים ואיכותיים באיכות החיים של המשתמשים. שיפור בתפקוד, בהתמצאות, בשינה ובמצב הרוח הכללי. עבורנו, MemoApp הוא כלי טיפול מדהים".

דר דנה פאר, גרונטולוגית, מרפאה בעיסוק ומומחית לדמנציה


ד"ר דנה פאר פירטה על הקשיים של בני המשפחה המטפלים. "יש בושה סביב הדמנציה כמו שהייתה בעבר עם סרטן ולכן היא "מתרחשת" במחשכים. זאת מחלה שממנה סובלים כל בני המשפחה. הם הופכים למטפלים, וזה תפקיד ללא חופשות גם אם האדם הדמנטי עובד לבית אבות. אפשר להעביר הלאה את הטיפול הטכני אבל לא את הדאגה, הטרדה והבושה. החברה הישראלית מצפה מבני המשפחה לטפל ואין לגיטימציה להתלונן או לבקש עזרה וקורה שרק כשמגיע משבר גדול אנשים פונים לבקש עזרה, "דמנציה אינה בושה וחשוב לבקש עזרה הרבה קודם".

איתי עניאל, חוקר מח וקוגניציה במרכז הרצוג בירושלים

סיים את הכנס מר איתי עניאל, מרצה מומחה לשיפור הזיכרון, מייסד 'חדר כושר למוח', עורך ומנחה בארץ ובעולם סדנאות וקורסים לפיתוח ושיפור הזיכרון כבסיס להצלחה אישית ומקצועית שהסביר והדגים בהרצאה בשם "זיכרון בלתי נשכח" איך משפרים את הזיכרון, מה במח האנושי מאפשר לזיכרון להתקיים ואף לימד את הנוכחים אסטרטגיית ניהול זיכרון. הירידה בתפקוד הזיכרון, לצד חשיבותו הרבה בחיינו, מחזקת את הצורך לשפר אותו ולשמור עליו לאורך זמן. בסדרת הרצאות מרתקת נקבל ידע בנושא, כלים מעשיים וטכניקות מתקדמות לפיתוח ושיפור הזיכרון, שיאפשרו לנו לאמן ולתרגל אותו בצורה נכונה, לזכור במהירות ובקלות את מה שחשוב לנו וכן לשמור ולחזק את יכולות המוח והזיכרון שלנו לטווח הארוך.