דפנה גולן שמש
מייסדת 'בית השמש'

עובדת סוציאלית, תרפיסטית באמנויות, מנחת קבוצות ומטפלת בעזרת בעלי חיים. שותפה למיזם 'ממואפ' בבית השמש אותו היא ניהלה מעל 3 עשורים.

דפנה – עובדת סוציאלית, תרפיסטית באמנויות, מנחת קבוצות ומטפלת בעזרת בעלי חיים. אחראית על איכות הטיפול המקצועי ב"בית השמש". משנת 2018 משמשת כמרכזת מקצועית של לימודי מדעי הזיקנה וניהול מוסדות לגיל השלישי באוניברסיטת אריאל. מלמדת באשל ומפתחת תכניות לימוד לצוות מקצועי בגריאטריה. מפתחת ערכת "קשרים וכישורים" בעמותת עמדא, להפעלת אנשים עם ירידה בזיכרון והפעלת תכנית מתנדבים כלל-ארצית עם הערכה. חדשנית בטיפול בתנועה של זקנים ובני משפחתם וכן בהכנסת חיות מחמד לבתי אבות ופרויקט כלבי שירות לחולי אלצהיימר.

תכנית 'הכוורת' (מיסודה של קרנות הביטוח הלאומי והג'וינט) היא אקסלירייטור (מאיץ) עבור מיזמים חברתיים יחודיים ובולטים הנבחרים בקפידה לתכנית המסייעת להם להתפתח ולהצליח בחזון ובמטרות. מיזם 'ממואפ' נבחר להשתתף במחזור השלישי של תכנית 'הכוורת' אותה סיים בהצלחה, הגיש בקשה למענק מחקר וזכה בכל סכום המענק שאיפשר למיזם ליישם תכנית שאפתנית לטיפול ושיפור איכות החיים של חולי דמנציה ואלצהיימר בבית האבות - 'בית השמש' ברעננה. התכנית כוללת הכשרה של צוות רב תחומי קיים למשימות חדשות של 'טיפול דיגיטלי', הכשרה של מנהלת פרויקט (עובדת סוציאלית של בית השמש), יצירת תוכניות 'טיפול עוטף' לדיירים, כל דייר בהתאם לצורך וליכולת הקוגנטיבית שלו, יצירת פליליסט אישי לכל דייר הכולל מוסיקה מתחנות חייו וסרטים מתחומי העניין שלו, הצגת אלבומי תמונות להעלאת זיכרונות, תכנים לגירוי חושי ועבודהוהפעלה מוחית ועוד מגוון של מודולים ותוכניות הפעלה שונות.

לכל דייר הותקן מסך חכם גדול בצמוד למיטתו (הכולל זרוע ברקן רב תכליתית), המסך פועל בצורה אוטומטית ומציג לדייר את סדר היום לאורך כל היום, מניע אותו לפועלה, מתווך לו את מציאות חייו, ומשמיע ומציג עבורו מוסיקה ותוכן מותאם אישית במיוחד בשעות של אי שקט וחוסר מנוחה. לעיתצם המידע מעודד לתיאבון, מעודד לרחצה וטיפולים, לצאת מהחדר למפגשים וארוחות ועוד מגוון של הפעלות והתיחסויות למצבו של הדייר. המידע מנסה לעזור ולשפר בעיות שחוזרות על עצמם בדרכים מגוונות בהם יש גם השתתפות מסויימת של בני המשפחה המעונינים בכך, כגון סרטונים שהם יוצרים כחלק מתכנית הטיפול, שיחות מוקלטות, אלבומי תמונות יחודיים ועוד ועוד.

בנוסף המסך החכם מחבר בין הדייר (בתיווך איש צוות ) לבין בני המשפחה הרחוקים, כל זאת בעזרת בעזרת שיחת וידאו מונגשת וחוויתית המוצגת לדייר על גבי המסך הגדול שלו שהוא עדיף מפתרונות אחרים שמשתמשים בהם בבתי אבות כגון טאבלטים וטלפונים ניידים, הדייר רואה בגדול את בני משפחתו ושומע אותם בסאונד איכותי וסטראופוני.

פרט למסכים החכמים האישיים המותקנים בצמוד למיטה של הדיירים, פזורים בבית השמש עוד מגוון רב של מסכים חכמים גדולים המשתמשים כלח מודעות וכאמצעי בידור ועניין בהתאם לצורך, ואף מרכז לשיחות וידאו שאינם נערכות בחדרים.

בית השמש הוא בית חם בטבע לאנשים החיים עם דמנציה, אלצהיימר ומחלות נוספות. הוא הוקם בשנת 1989 ומנוהל על ידי משפחת שמש: דפנה גולן שמש, אייל שמש ויגאל שמש. הבית מתנהל בגישה חמה, אמפטית, בלתי פורמאלית ומקצועית לדיירים, לבני משפחותיהם ולצוות. בית השמש הצטרף לקבוצת עמל ונמצא במשכנו החדש, בדרך הפארק 3, רעננה. הדגשים הטיפוליים הם יחס אישי ותוכנית טיפול אישית לכל אחד מהדיירים לפי אישיותם, מצבם ותפקודם. חיי הדיירים מתנהלים בחופשיות ותוך מגע ישיר עם בעלי חיים פרטיים ושל הבית. הבית מורכב משלוש מחלקות שלכל אחת גינה משלה, בה ניתן לשוטט באופן חופשי ובטוח. פעילות מגוונת ומותאמת מתקיימת הן בבוקר והן אחר הצהריים וגם בשבתות. איכות הטיפול הגבוהה מושגת על ידי גישה חדשנית ומקצועית המסופקת על ידי צוות גדול במיוחד.